Aşa după cum se ştie, Orion este o constelaţie ce nu este vizibilă tot timpul anului, ci numai din toamnă şi până în primăvară. Astfel mitologia populară romănească a dat numele de TRESFETITELE, TOIAGELE sau CINGĂTOAREA, iar grupuri de stele din Constelaţia ORION au primit diferite denumiri populare.
Astfel, cea mai strălucitoare stea albastră, RIEGEL sau RIGEL (cum mai este denumită curent), împreună cu „cingătoarea” formează RARIŢA, care este un fel de plug cu care se ară pământul.
Steaua BETELGEUSE , care este de 5.000 de ori mai mare decăt Soarele nostru, împreună cu „cingătoarea” formează SFREDELUL sau SPITELNICUL. Dată fiind periodicitatea vizibilităţii Constelaţiei ORION, care dispare primăvara, coincidea cu sărbătoarea BUNA VESTIRE, sau cu sărbătoarea laică al începerii lucrărilor agricole de primăvară.
Apariţia pe cer toamna coincide cu terminarea lucrărilor agricole şi urgentarea adunării roadelor toamnei.
Alături de stelele din ORION este considerată şi cea mai strălucitoare stea de pe cer steaua SIRIUS, care se află în Constelaţia Canis Major( Câinele Mare) ce este vizibilă în România începând cu mijlocul lunii august (dimineaţa înainte de răsăritul Soarelui) şi până la începutul lunii mai( imediat după apusul Soarelui) , de 26 de ori mai strălucitoare decât Soarele.
SIRIUS este un astru de iarnă, ce complectează multitudinea de stele strălucitoare ce pot fi observate în acest anotimp. Sirius nu poate fi văzut la latitudine mai mare de 74 grade, pentru că nu se ridică deasupra orizontului.
Sirius face parte din „ triunghiul de iarnă” , nu este o Constelaţie, ci doar un triunghi mare pe cer, unul echilateral, format din cele mai strălucitoare stele vizibile iarna, şi anume Sirius-Betelgeuse-ProcYon.
TRESFETITELE sunt sărbătorite la români pe data de 24 septembrie, ZIUA TECLELOR (Shefetitele, Tresfetitele, Teicaraşi, sau Berbecari, zile în care nu se munceşte ca să fii ferit de lupi, nu se coase, nu se umblă cu lucruri ascuţite sau tăioase, nu se aruncă cenuşa din sobe să nu atragă lupii, etc.
Probabil este o sărbătoare precreştină, moştenită de la adevăraţii Daci, care în decursul timpului a transformat zeităţile păgâne în Sfânta Tecla, dar obiceiurile precreştine au rămas transmise din generaţie în generaţie, mai ales în zonele de deal sau munte.
În Evul Mediu exista o mănăstire la Iaşi, numită Tresfetitele, probabil actuala Trei Ierarhi( Vasile, Grigore şi Ioan Gură de Aur), unde mitropolitul Moldovei Varlaam a tipărit primele cărţi în 1642, la un an după ce Domnitorul Vasile Lupu adusese în aceaşi mănăstire moaştele Sfintei Paraschiva.
Iată cum grupuri de stele luminoase de pe bolta crească au fost transformate în simboluri de către strămoşii noştrii, mult înaintea calendarelor actuale. Astfel, triunghiul este simbolul Trinităţii, iar asocierile cu grupuri de stele şi-au găsit locul în mitologia populară drept unelte.
Iată, poporul Dac ancestral pe acest pămănt venera stelele de pe bolta cerească, transformănd apariţia sau dispariţia stelelor din ORION drept indicatori ai începerii ancestralelor ocupaţii, respectiv agricultura.
Mai nou apar în media multe informaţii deformate ce înalţă în slăvi cultul lupului, animal de pradă ce a provocat numeroase pagube în răndul animalelor domestice, sau chiar al oamenilor. Niciodată Dacii nu s-au închinat lupului.
Sărbatorile laice, multe obiceiuri ancestrale rămase dovedesc tocmai contrariul, adică promovau metode de protecţie împotriva acestui periculos animal de pradă, ce era vănat sistematic pentru a nu se înmulţi peste măsură, de a ţine sub control efectivele.
Cultul lupului a fost importat din Roma antică, cea clădită pe 7 coline, la care Romulus şi Remulus au supt de la lupoaică lapte. Dacii nu au avut nici un personaj istoric care să fii fost crescut în mod sieriul Roman. Genele lor, rămase aici, poate au mostenit caracterul de pradă, conform dictonului: HOMO HOMINIS LUPUS.
Dată fiind Beneficitatea Constelaţiei ORION, fiind considerată leagănul civilizaţiei umilar. Poporul dac a fost precum poporul romăn un popor blajin, ce nu a cucerit alte teritorii aşa cum au făcut cei din Impmane este consemnată şi în Biblie (Isaia Cap.12.9- 11)
12.9. Iată vine ziua Domnului, zi fără milă, zi de mănie şi urgie aprinsă, care va preface tot pământul în pustiu şi va nimicii pe toţi păcătoşii de pe el.
12.10. Căci stelele Cerurilor şi Orionul nu vor mai strălucii, Soarele se va întuneca la răsăritul lui, şi Luna nu va mai lumina.
12.11. Voi pedepsi-zice Domnul - lumea pentru răutatea ei, şi pe cei răi pentru nelegiuirile lor ; voi face să înceteze mândria tuturor celor trufaşi şi voi doborâ semeţia celor asupritori.
Doar o menţiune aici, este vorba în Biblie de două Apocalipse, prima Apocalipsă este în Vechiul Testament şi apartine lui Isaia, a doua Apocalipsă este în Noul Testament şi aparţine lui Ioan din Patmos, ultimul capitol cu care se încheie Biblia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu